Veelgestelde vragen
Bij een levensbedreigende situatie belt u meteen 112.
Heeft u met spoed een huisarts nodig in de avond, nacht of in het weekend, bel dan de huisartsenspoedpost. ‘Spoedeisend’ zijn gezondheidsklachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag van uw eigen huisarts. Bijvoorbeeld bij toenemende benauwdheid, heftige pijn, een ernstig ziek kind of een forse snijwond. Of als u zo ongerust bent dat u een medisch advies wilt vragen.
Als u na uw telefoongesprek een afspraak heeft gekregen, krijgt u het tijdstip te horen wanneer u zich moet aanmelden op de huisartsenspoedpost. Onze huisartsen en verpleegkundig specialisten doen hun uiterste best iedereen snel te helpen, maar het kan zijn dat een afspraak van iemand vóór u uitloopt waardoor u moet wachten. Ook helpen wij patiënten in de volgorde van hoeveel spoed hun klacht heeft. Het kan daarom zijn dat iemand die later binnenkomt op de post, eerder wordt geholpen.
Nee. De telefoon wordt opgenomen door een triagist. Deze vraagt uw klachten uit en geeft u een goed advies. Op basis van uw klachten krijgt u een zelfzorgadvies, een afspraak op de huisartsenspoedpost, of (wanneer u lichamelijk niet in staat bent om naar de post te komen) een doktersvisite bij u thuis.
Een triagist is een speciaal opgeleide zorgmedewerker die bij patiënten de medische klacht uitvraagt. Op basis daarvan wordt bepaald hoe urgent de medische klacht is. Als dat nodig is, overlegt de triagist met de huisarts.
De huisartsenspoedpost verleent alleen spoedeisende hulp. Daarom stelt de triagist u een aantal vragen over uw spoedeisende gezondheidsklachten. Daarna beslist de triagist welke hulp u nodig heeft, en hoe snel dat moet gebeuren. Het kan zijn dat een triagist dit overlegt met de huisarts.
Als het nodig is wordt er direct een afspraak ingepland bij de huisartsenspoedpost waar u op dat moment het beste geholpen kunt worden. Het kan zijn dat dit een post is die niet het dichtst bij uw woonplaats is.
Nee. De huisartsenspoedpost is bedoeld voor spoedeisende gezondheidsklachten die niet kunnen wachten. Er is op de huisartsenspoedpost te weinig ruimte en mankracht voor klachten die kunnen wachten tot de gewone openingstijden van de praktijk van uw huisarts.
Maandag tot en met donderdag:
van 17:00 uur tot 08.00 uur de volgende dag
In het weekend:
van vrijdag 17:00 uur tot maandag 08.00 uur
Op feestdagen: vanaf 08:00 tot 08:00 uur de dag erna
De triagist vraagt onder andere naar de volgende patiëntgegevens:
• Uw geboortedatum, naam, postcode en huisnummer
• Uw telefoonnummer
• De naam van uw huisarts
• Uw ziektekostenverzekeringnummer
• Omschrijving van uw klacht(en)
• Uw medische voorgeschiedenis (belangrijke aandoening/ ziektes/ allergieën)
• Uw medicijngebruik
• Identiteitsbewijs (Krijgt u een afspraak bij de huisartsenspoedpost? Breng uw legitimatiebewijs mee)
Nee.
Voor problemen met uw gebit kunt u terecht bij uw eigen tandarts. Op het bandje van uw eigen tandarts hoort u waar u met spoed terecht kunt als uw tandarts gesloten is. Heeft u geen tandarts, dan kunt u terecht bij Dental365. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 085-1050750.
Tarieven Huisartsenspoedpost
De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenspoedpost. Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar.
Bent u niet verzekerd, dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenspoedpost. Dat kan uitsluitend per pin. De betaling dient voorafgaand aan het consult te worden voldaan.
Ja. De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisarts op de huisartsenspoedpost.
Bent u woonachtig in Nederland en heeft u een Nederlandse zorgverzekering maar heeft u toch een factuur van ons ontvangen? Mogelijk beschikt ons systeem niet over uw correcte gegevens.
Heeft u een factuur ontvangen terwijl u verzekerd bent, mail dan uw BSN-nummer en geboortedatum naar debiteuren@hadoks.nl. Bent u nadat u bij ons bent behandeld overgestapt van zorgverzekeraar? Dan adviseren wij u contact op te nemen met uw huidige zorgverzekeraar of de factuur met terugwerkende kracht alsnog kan worden gedeclareerd.
Wanneer onze huisartsenspoedpost belt wordt uw gezondheidsklacht uitgevraagd. Op basis daarvan ontvangt u medisch advies en wordt bepaald of het nodig is om langs te gaan op onze huisartsenspoedpost. Dit telefonisch consult wordt bij u in rekening gebracht.
Heeft u vervolgens ook een consult gehad op onze huisartsenspoedpost, dan ontvangt u ook van dit consult een factuur. Wanneer u bent verzekerd wordt deze factuur direct naar uw zorgverzekering gestuurd.
Dit betekent dat u telefonisch contact heeft gehad met ons triagecentrum.
Dit betekent dat u een consult heeft gehad op een van onze huisartsenspoedposten.
De betalingsgegevens om het bedrag naar over te maken vindt u hieronder. Let op: Vermeld bij de overschrijving in de omschrijving-regel uw factuur- en debiteurnummer. Deze vindt u terug op uw factuur. Alleen wanneer u deze nummers vermeldt kunnen wij de overschrijving verwerken in onze administratie.
Naam ontvanger: Hadoks Acute zorg b.v.
Rekeningnummer (IBAN-code): NL13RABO0131109677
Swiftcode: RABO-NL2U
Banknaam: RABO
In dat geval kunt u een mail sturen naar debiteuren@hadoks.nl. U geeft daarin aan dat u een factuur heeft ontvangen voor iemand die u niet kent. Vermeldt daarbij ook het factuurnummer dat op de factuur staat. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat de factuur bij de juiste persoon terechtkomt. De factuur kunt u vervolgens weggooien.
Het is ook mogelijk om de factuur per post naar ons retour te sturen.
- Zet met pen een kruis door de adresgegevens.
- Schrijf op de envelop (of kaart) ‘Vertrokken – Retour afzender‘.
- Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt.
- PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
U heeft een factuur ontvangen, maar de betaling op de huisartsenpost al voldaan. Dan vragen wij u een betalingsbewijs toe te sturen naar debiteuren@hadoks.nl met daarbij de factuur informatie, zoals naam, factuur – en debiteurnummer. Heeft u een factuur ontvangen maar via bankoverschrijving voldaan? Dan kan het zo zijn dat de betalingsomschrijving ontbrak en de factuur niet kon worden afgeboekt. Dan vragen wij u een betalingsbewijs toe te sturen naar debiteuren@hadoks.nl met daarbij de factuur informatie, zoals naam, factuur – en debiteurnummer.
De huisartsenspoedpost kan niets veranderen aan de hoogte van uw rekening. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt ze vast.
De factuur is opgesteld aan de hand van geregistreerd contact met onze huisartsenspoedpost. Dit betekent dat u heeft gebeld met ons triagecentrum, en mogelijk vervolgens ook een afspraak heeft gehad op een van onze posten. Aan het bellen en langsgaan zijn kosten verbonden (zie Tarieven). Wanneer onze huisartsenspoedpost belt wordt uw gezondheidsklacht uitgevraagd.
Op basis daarvan wordt medisch advies gegeven en wordt bepaald welke zorg nodig is, en of het nodig is om bij een arts langs te gaan.Omdat er telefonisch en/of op de huisartsenspoedpost zorg is verleend, kan de financiële afdeling de factuur niet annuleren. Bent u niet tevreden over de verleende zorg en wilt u daar een klacht over indienen, dan kunt u via onze website contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Klik hier voor meer informatie en het contactformulier.
Bellen met de huisartsenspoedpost doet u tegen lokaal tarief. Dat zijn de kosten van het gebruik van uw (mobiele) telefoon. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van uw telefoonprovider. De kosten van een telefonisch consult staan hier los van.
Naast onze huisartsenspoedposten zijn spoedapotheken gevestigd. Deze worden gerund door lokale apothekers. De spoedapotheek is gedurende diensturen in principe alleen bedoeld voor spoedeisende hulp, bijvoorbeeld als u na een consult op onze huisartsenspoedpost medicatie voorgeschreven heeft gekregen.
De locaties van de spoedapotheken en bijbehorende openingstijden vindt u hier.
De spoedapotheek en de daarbij gelegen huisartsenspoedpost hebben niet precies dezelfde openingstijden. Het kan daarom zijn dat u de medicijnen op een andere locatie moet ophalen dan waar u uw consult heeft gehad.
Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt. Deze kosten kunnen oplopen tot € 40,- en zijn voor uw eigen rekening. De locaties van de spoedapotheken en bijbehorende openingstijden vindt u hier.
Normaal gesproken vraagt u altijd een herhalingsrecept aan bij uw eigen huisarts. Alleen in geval van nood kunt u contact opnemen met de Spoedapotheek HagaZiekenhuis voor een herhaalrecept in het weekend. Het telefoonnummer is 070 – 2101465.
Nee, als u zelf geen vervoer heeft, kunt u bijvoorbeeld familie of buren vragen, of een taxi bellen. Er kunnen alleen visites gereden worden voor patiënten die door hun lichamelijke toestandsbeeld niet in staat zijn te verplaatsen.